Google Chrome: binnen twee jaar geen tracking cookies meer

google chrome stopt met tracking cookies

Foto: Ter illustratie. © Unsplash/Rajeshwar Bachu

Binnen twee jaar zouden er geen trackingcookies meer ondersteund worden in Google Chrome. Met het ontbreken van deze ondersteuning kunnen adverteerders de gebruikers van Google Chrome niet meer volgen. Ook gepersonaliseerde advertenties na het gebruiken van de bekende browser van de Amerikaanse techgigant behoren dan tot de verleden tijd.

Dit laat Justin Schuh – Head Google Chrome – vandaag weten op Chromium Blog. Hij wijst op het feit dat gebruikers steeds meer privacy eisen en transparantie willen wat er met hun data gebeurt. Het blokkeren van tracking cookies in Chrome lijkt hiermee een stap die nu echt gezet moet gaan worden. Wel zou Google op dit moment wel voorstellen hebben liggen die dienen als privacyvriendelijke alternatieven.

Een interessant alternatief wat Google uitlicht in haar blog is het idee om de browser zelf de interesses van de gebruikers te analyseren, in plaats van dat dit gebeurd in het advertentienetwerk. Hiermee zou er alsnog geadverteerd kunnen worden met interessante advertenties, maar vindt dit niet meer op persoonlijk niveau plaats.

Lees ook: Senator: beveiligingsmaatregelen van Ring nog niet genoeg

Met deze aanpassing volgt Google andere browsers. Zo worden trackingcookies in Safari en Firefox reeds geblokkeerd. Echter wilt Google er dus twee jaar voor uittrekken om de tracking cookies volledig te verwijderen: volgens de zoekmachine zou het in één keer blokkeren kunnen zorgen voor ‘onbedoelde gevolgen’ met een negatief effect.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *